Spring til indhold

Ni nationaliteter sammen på sommerlejr

Over 80 kvinder og børn ankom glade til ferielejren på Bøsøre Strandcamping. (Privatfoto)

Interessen for at komme på mødre/børn-ferie har aldrig været større

Svendborg: Narges Samimi, der er initiativtager og tovholder i Cafe Hos Narges i Frivillighedshuset i Havnegade i Svendborg, har for 9. år i træk været på sommerlejr med kvinder og børn, som ellers ikke har mulighed for at få en ferieoplevelse.

I alt 83 personer var afsted, heraf 48 børn, og de fik nogle herlige ferieoplevelser med hjem fra lejren på Bøsøre Strandcamping, som var årets udflugtsmål. Lejren er blevet holdt forskellige steder i landet og aldrig har så mange været afsted som i år.

– Interessen har været overvældende, og det betød desværre, at vi måtte sige nej til nogen. 150 kvinder og børn ville gerne med på lejren, men det havde vi desværre ikke plads til, men den store interesse vidner om, at der er behov for vores initiativ.

– Det er vigtigt, at mødrene får et pusterum og glemmer hverdagens bekymringer og får skabt kontakt med andre kvinder på tværs af nationalitet samt tid til nærvær mellem mor og barn. Det giver dem også et godt netværk, men vigtigst af alt er det nok, at børnene får oplevelser, så de også kan fortælle gode feriehistorier, når de er tilbage i skole, siger projektleder Narges Samimi fra det tværkulturelle kvindefællesskab.

Ni forskellige nationaliteter var repræsenteret på årets sommerlejr, og de morede og hyggede sig og børnene stortrivedes bl.a. i det store vandland ved Bøsøre Strandcamping.

Det koster kun 100 kr. pr. familie at deltage i lejren, og det er kun muligt holde lejren takket være store donationer fra blandt andre Sydbank, Røde Kors og BUPL.

– Den store interesse igen i år viser os, at behovet er stort, og derfor går vi allerede nu i gang med at søge midler, så vi igen næste år kan sende børn og deres mødre af sted til en god ferieoplevelse, siger Narges Samimi, der i sommermånederne har lukket sin populære cafe i Frivillighedshuset, men den har åbent igen den 28. august kl. 14 til 16 og den første informationsaften er onsdag den 4. september kl. 18 til 20.

Der er også planlagt to ture i september til Kvindehuset i Århus for de kvinder, der kommer i cafeen i Frivillighedshuset.

Ni nationaliteter sammen på sommerlejr

Forventningsfulde børn og voksne venter på bussen foran frivillighedshuset i Svendborg. (Privatfoto)

Ugeavisen Svendborg, 25.06.19